Facebook-i üledoos

Overdosing-concept-feature-imageVaatamata sellele, et sotsiaalvõrgustikud on populaarsed, aitavad leida kaduma läinud sõpru ning on ka tihti peale kõige värskema info allikaks on nendel veebilehtedel oluline miinus: sõltuvuse tekitamine. Üldjuhul hakkavad inimesed muigama, kuuldes midagi sotsiaalvõrgustiku sõltuvusest. Kuid kui nii naljakas see ka ei tundu, selline sõltuvus on päris tõsine probleem.

Pole kahtlustki selles, et sotsiaalvõrgustikud tekitavad sõltuvust. Nende võrgustike loojad on sellega arvestanud, ning nad ehitasid neid selliseks, et nende veebilehte külastataks maksimaalselt palju inimesi ja maksimaalselt palju kordi päevas (kõige parem oleks, kui külastaja sealt ei lahkukski). Sotsiaalvõrgustike populaarsuse põhjuseks on nende töö põhimõte geniaalsus: kõigile Internetikasutajatele kättesaadav koht, kus saab suhelda teiste inimestega üle maailma.

Diagnoosi määramine

Nagu ka igal sõltuvusel, on sotsiaalmeedia sõltuvusel mitu taset. Mõned sots.meedia allikad tekitavad rohkem sõltuvust kui teised. Mõningaid veebilehte külastatakse harva, kuid pikaajaliselt, teisi sotsiaalvõrgustike tihti, kuid viibitakse seal lühiajaliselt. Järgnevalt toon välja sotsiaal meedia sõltuvuse tunnused.

NB! Kõik sümptomid on võrdväärselt olulised ning nende järjekord ei oma tähtsust.

Girl-using-laptop-outside-001Avate veebisirvija ning esimese asjana toksite aadressilahtrisse sotsiaalvõrgustiku aadressi.

Küllap on nii mõnigi sisse lülitanud arvuti kindla kavatsusega teha midagi produktiivset, kuid avades veebisirvija trükivad sõrmed automaatselt mõne sots.võrgustiku aadressi. Ning juba ongi vaja ilmtingimata vaadata, kes on sõnumi saatnud, kes ja kus käinud, kes-mida postitanud jne. Sotsiaalvõrgustikus istudes ei pane me tähelegi kui kaua me seal aega veedame ning kui vaatame, siis väärtuslik aeg on pöördumatult kadunud. Sotsiaalvõrgustik muutub juba niivõrd harjumuspäraseks, et selle külastamine on muutunud juba omamoodi refleksiks.

Te olete ka sotsiaalvõrgustikus ka arvutist eemal olles

Nutitelefonid võimaldavad surfata Internetis, ning tihtipeale piirdub see Interneti kasutamine vaid sots.meedia kasutamisega. Millised on teie jaoks kõige olulisemad rakendused nutitelefonis või tahvelarvutil? Küllap on selleks Facebook või Twitter. Kui tihti te neid rakendusi kasutate? Igal sobival võimalusel. Mul tekib küsimus: milleks püsida pidevalt online-s? Kas siis arvuti taga veedetud ajast ei piisa? Ma arvan, et nutitelefonid ja tahvelarvutid mõeldi välja millegi olulisema korda saatmise jaoks.

Tekib pidevalt tungiv soov visata veebilehel pilk peale

Kas ka teie olete avanud Facebook-i lehe, vaadanud üle sõnumid, midagi kommenteerinud, Like-i pannud seejärel lehe kinni pannud. 5-10 minuti pärast avate lehe uuesti ja teete seda sama uuesti?

 

Esimese asjana hommikul ja viimase asjana õhtul on sots.veebilehe külastamine

lg_HotGirlOnLaptopKuidas hommik algab, selliselt ka tulevane päev möödub. Kui te oma nädalavahetusel või muul vabal ajal avate hommikul arvuti ja piilute lemmikveebilehte, siis suurima tõenäosusega veedate te ülejäänud päeva samuti arvuti taga, sihitult Internetis surfates.

Sama kehtib ka õhtu kohta. Elektroonilised vidinad mõjutavad tugevalt psüühikat ja aju, ning kohe arvuti tagant tulles ei pruugi uni kohe tulla. Üldjuhul ei tule ta üldse ja siis minnakse taas arvuti taha. Arvuti taga veedame aega öösiti, siis kui peaks magama. Hommikul ärgates tunneme end väsinuna, peavaluga ja halva enesetundega, kuna veetsime liiga palju aega meelt lahutades.

Group-of-young-people-textingTe suhtlete rohkem sõpradega Internetis kui pärismaailmas

Kas teil on elus juhtunud selline olukord, milles kohtudes sugulaste või sõpradega vaatate te rohkem telefoniekraani kui teistele otsa, ning kirjutate rohkem, kui suhtlete silmast silma? Ka mina ise olen sellise olukorraga kokku puutunud, ning see on kurb vaatepilt. Kas te olete kunagi suhelnud inimesega Interneti või telefoni teel seistes üksteise kõrval? Vahelduseks on lõbus sedasi lollitada, kuid kahjuks muutub selline suhtlemisviis üha sagedasemaks.

Te jagate kõike

Paljudel veebilehtedel on võimalus jagada materjali sots.võrgustiku kaudu: üks vajutus ja kõik sõbralisti liikmed teavad, mis videot te vaatasite, millised on teie muusikalised maitse eelistused, millised artiklid teile meeldivad jne. Vahelduseks, võib küll mõnda artiklit sõpradega jagada või näidata mõnd naljakat videot, mille te Youtube avarustest leidsite. Kuid kui te teete seda iga päev ja te jagate absoluutselt kõike, mis teile ette jääb, muutub see paljude jaoks tüütuks.

Te kirjutate igast asukohast, kus viibite

Kui te sõidate kuhugi soojale maale reisile, siis tekib vastupandamatu kiusatus sellest kõigile teatavaks teha. See on enam-vähem iseenesest mõistetav, samamoodi nagu see, kui te veedate sõpradega hästi aega ja tahate sellest teistele rääkida. Kuid te lähete natuke üle piiri, kui märgite end kodus olevat ja aega millal teid seal parasjagu ei ole. Niisiis mida saab Sots.võrgustikus tegutsev kurjategija teada: teie nime, sõprade nimed, aadressi, päevaplaani,  sugulaste nimed, uued ostud, väärtasjade olemasolu jne. Kas olete valmis lähiajal koju tulles avastama tühjaks varastatud korterit/maja?

Ravi

Nüüd kui olete kindlaks teinud, et olete krooniline Facebooki sõltlane, ning te tahate sellest sõltuvusest lahti saada, tuleks midagi ette võtta. Keegi ei sunni teid täielikult loobuma Interneti kasutamisest ja lemmik veebilehe külastamisest. Eesmärgiks peaks olema enda distsiplineerimine. Antud ravimeetodite eesmärgiks on teid ära hoida sots.võrgustiku üledoseerimisest.

Sõltuvuse tunnustamine ja eesmärkide seadmine

Pärast seda, kui olete sõltuvuse tunnused läbi lugenud ja avastanud, et ka teil on need tunnused, võite te ju teadvustada, et olete sõltlane ja selle teadmisega rahulikult edasi elada. Kuid kui tahate ennast ikkagi distsiplineerida, siis tehke kindlaks enda eesmärgid ja omandage uued harjumused, nii et teist ei saaks samasugused sõltlased, nagu te varem olite.

30-päevane Facebooki paast

Determined-runnerAntud paast ei puutu ainult Facebooki, vaid ka teisi veebilehti, mis panevad imestama, kuidas see aeg nii kiiresti möödus. Paastu eesmärgiks on hoiduda 30-päeva jooksul hoiduda nende veebilehtede külastamisest. See võib osutuda eriti keerukaks inimeste jaoks, kelle töö on niigi seotud Internetiga ja ka neile, kelle jaoks on need veebilehed muutunud osaks igapäevaelust. Te võite selle väljakutse vastu võtta, kuid esimestel päevadel tekib tõsine kiusatus või lihtsalt refleks külastada sots.võrgustiku.

Tehke järeldusi

Kui sooritasite paastu edukalt, kuid ikkagi avate perioodi lõppedes rõõmuga ihaldatud  veebilehe, siis polnud paastul mingisugust mõtet. Enne paastu alustamist või selle ajal, tuleks endale teadvustada, milleks te seda teete. Kui te tahate sõltuvusest lahti saada, siis paastu lõppedes ei teki teil enam nii suurt tungi Facebooki külastada. Kuid kui teete seda ainult selleks, et hiljem uhkustada selle üle, kui tublid te olite ja ootate esimesest paastupäevast alates viimast paastupäeva, et siis kõik kulunud aeg tasa teha, siis ärge isegi alustage paastumist.

Ühe tunni reegel

Kui te lülitate arvuti sisse esimese asjana hommikul ja õhtul on viimaseks tegevuseks selle välja lülitamine, siis muutke natuke oma harjumusi. Lülitage arvuti välja tund aega enne magama minekut ja võite arvuti sisse lülitada tunni aja möödudes pärast ärkamist.

ClockMõõtke kulutatud aega

Küllap olete märganud, et kulutate Internetis surfates palju aega, kuid ei tee sellest väljagi, või märgates, et aeg on möödas üritate kiiresti midagi kasulikku teha ja siis naasete tagasi arvuti taha. Selle kõige juures kehtib reegel: kui teil on vastupandamatu ihk kontrollida e-posti, siis tehke seda iga teatud aja järel.

Blokige ajaraiskajaid-veebilehti

Kui paastuga ei lähe eriti hästi või teil on vaja rohkem motivatsiooni või tuge, siis võib vajadusel leida hulgaliselt programme ja rakendusi, mis ei lase teil teatud veebilehele minna. Kuid sellega ei tasu üle pingutada.

Kokkuvõte

Nüüd, kui ma olen selle artiklik tõlkinud ja toimetanud, tekkis mul üks idee: ma hakkan ka ise oma soovitusi järgima . See hakkab olema raske, kuid pole midagi parata, tuleb vastu pidada. Internetist hoidumise juures kehtib reegel: kui on tõsine vajadus, siis tehke mida tahate, kuid regulaarselt ja lühikese aja jooksul. Tahtejõuga ja enesedistsipliiniga saab palju korda saata.

Allikas: http://www.makeuseof.com/tag/how-do-you-know-when-youre-overdosing-on-social-networks/

Advertisements

Kirjuta kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s