Iga klikk on hinnas

123955-a-woman-usescomputer-keyboard-in-this-photo

 

Tavaelus võib ühe või teise toote ostmine osutuda tõeliseks probleemiks: pole sobiva suuruse,  värvuse või sobiva hinnaga toodet. Valik on suur, tooted on äravahetamiseni sarnased, ning erinevus seisneb vaid hinnas.  Kuid sellise ostlemise juures on üks oluline eelis. Kui te ostate midagi tavalisest poest või kauplusest, jäetakse teid rahule, kui te aga jätate ostmata, ei hakka teil keegi sabas käima ja kogu aeg teile meelde tuletama, et te ju katsusite või proovisite ühte või teist riideeset.

Internetis toimub just vastupidiselt. Küllap olete märganud, et kui te olete mõnes e-poes mõnd toodet lähemalt vaadanud, uurinud, võrrelnud teiste taoliste toodetega ning  selle ostnud või siis ostmata jätnud, siis hakkavad mõne aja pärast reklaambännerites ilmuma just teie hiljuti vaadatud tootegrupi reklaam.

iStock_Girl_Shopping_OnlineAntud juhul on sellisteks spioonideks otsingumootorid mis jälgivad teie tegevust Internetis, analüüsivad teie külastatud veebilehti, ning moodustavad kasutaja kohta “toimiku”. Selles toimikus olevatele andmetele toetudes hakkavad reklaamiagentuurid toppima reklaambänneritesse just nende toodete reklaame, mis võivad ühele või teisele kasutajale huvi pakkuda. Sellist sorti jälgmis-ja reklaamitehnika on kasulik eelkõige e-poodide jaoks, kuna see aitab neil rohkem tooteid müüa.

Lisaks sellele, et kasutaja tegevust jälgitakse e-poe lehel, kasutatakse ka teistsuguseid  reklaamimisvõteid: veebilehe reklaam vastab veebilehe sisule,  reklaam ilmub vastavalt sellele milliseid otsingusõnu sisestati Google-i otsingumootoris ning reklaam ilmub vastavalt sellele, milliseid veebilehti kasutaja igapäevaselt külastab. Viimase reklaamimistehnikaga on seotud isegi teatud eksperdid, kelle ametinimetuseks on  “Customer Journey Managers”. Selliste töötajate ülesandeks on  analüüsida kasutajate igapäevaseid Interneti kasutamist ja selle põhjal  teha järeldused, mis sorti reklaami ühele või teisele kasutajale näidata.

109581Kuidas luuakse kasutaja „reklaamtoimik“

Kasutaja harjumuste ja tegevuste jälgimiseks kasutavad veebilehed “küpsiseid” (cookies). Kui te avate mõne veebilehe, siis saab veebilehe omanik vaadata, toetudes salvestatud “küpsistele”, mida te olete tema veebilehel teinud ja kust te tema veebileheküljele sattusite. “Küpsiseid” on mitmeid sorte:

  • HTTP “küpsised” sisaldavad infot selle kohta, millisel ajal inimene veebilehte külastas, millistele linkidele vajutas,  mida ta ostis, milliselt veebileheküljelt ta antud veebilehele sattus ja kuhu ta edasi suundus.
  • Flash “küpsised” on veelgi ebameeldivamad. Nad jälgivalt veelgi täpsemalt kasutaja tegevust, nad jälgivad milliseid videolõike te vaatate ning isegi seda, kui kaugel olete te oma browser-i põhise mänguga. Flash küpsised jätavad isegi meelde selle,  millise riistvaraga arvutilt te veebilehte külastasite, ning ka see võib reklaamiagentuuride jaoks oluliseks infoks.
  • Super “küpsised” või DOM Storage Cookies on kõige osavamad spioonid kõikide “küpsiste” seas. Nad jälgivad absoluutselt kõike, mida veebilehe külastaja teeb ja suurem osa kasutaja reklaamtoimikust koostatakse toetudes just “superküpsistele”

Kuid “küpsiste” põhine jälitusviis on vaid pealiskaudne, ning ta ei pruugi alati toimida, kuna kasutaja võib turvameetmeid kasutada. Alternatiiviks “küpsistele” on “Fingerprinting”. Antud tehnikat kasutades salvestub veebilehte külastanud kasutaja digitaalne “sõrmejälg”. See jälg sisaldab endas kasutaja IP-aadressi, andmeid arvuti OS-versioonist, olemasolevatest pluginatest jne. Seda kõike saab kasutada kasutajale ühe või teise toote pähe määrimiseks.

skeem

Kõik oleks enam-vähem arusaadav, ning meie, kui kasutajad võiksime sellega leppida kui taolist toimikut kasutaks ainult üks-kaks veebilehte. Kuid selline info on ostetav ja müüdav, seega saab meie Interneti käitumisharjumuste toimikut kasutades iga veebileht või veebiagentuur genereerida just individuaalselt meile mõeldud reklaami.

7288.DellKuid seoses tahvelarvutite, nutitelefonide ja muude mobiilsete seadete ilmumisega turule tekkisid reklaamiagentuuridel uued probleemid ja samas ka uued ja paremad võimalused reklaami personaliseerimiseks.  Ettevõte BitDefender teatab, et mõningad Apple App Store-i ja Google Play mobiilirakendused analüüsivad seadmete mälu, ning saadavad teatud andmeid, selliseid nagu e-posti aadressid ja telefoninumbrid veebiagentuuridele. Mõningad agressiivsemad mobiilse nuhkvara liikidest salvestavad isegi kasutaja otsingu märksõnu ja kasutavad seda infot reklaami jaoks. Kuid kõige olulisem mobiilse nuhkvara puhul on see, et see teatab veebiagentuurile, rakenduse loojale või kolmandale osapoolele mobiilse seadme asukohast iga natukese aja tagant.

Oletame, et kui inimene külastab mitu korda nädalas ühte ja sedasama jalgpalli stadiooni, saadab nuhkvara selle info veebiagentuurile, ning nüüd hakkab inimest Internetis jälitama spordiriiete ja jalgpalli võistluste piletite reklaam.

09-16-01edtoonKindlale vaatajale mõeldud reklaam hakkab varsti levima ka televisioonis, õigemini öeldes SmartTV-des. Google ja Verizon kavatsevad ära patendeerida televaatajate jälgimistehnikat. Televiisoritesse sisseehitatud kaamerad ja muud sensorid jälgivad ekraani ees toimuvat, analüüsivad seda ning seejärel lasevad televiisori ekraanile ilmuda ühel või teisel reklaamil. Sellisel viisil saab televaataja näha just neid reklaame, mis vastavad tema praegustele vajadustele ja nõuetele. Verizon tõi näiteks kaks olukorda: kui noorpaar tülitseb televiisori ees,  ilmub perenõustamiskeskuse reklaam. Teises olukorras veedab noorpaar romantiliselt aega filmi vaadates, ning veebiagentuur otsustab, et noortele oleks sobilik reklaami teel meelde tuletada rasestusvastastest vahenditest.

marketanalysisNiisiis reklaamiagentuurid jälgivad meie igapäevaseid toimetusi Internetis, analüüsivad ning reklaamivad just seda, mis meid nende arvates huvitaks. Vahete vahel võib selline  konkreetsele kasutajale suunatud reklaam osutuda tõesti kasulikuks, eriti juhul, kui toodete valik on suur, ning toote tavahind pole ka kõige sobivam. Kuid kui ühe või teise toote reklaam hakkab tüütama, siis muutub see juba tõsiseks probleemiks.

Inimesi paneb muretsema see, et nende peaaegu igat sammu jälgitakse, ning seda tehakse majanduslikel eesmärkidel. See, et kasutaja klikke loendatakse ja analüüsitakse on tõsi, KUID see kõik toimub enam-vähem anonüümselt. Nad võivad teada, milliseid veebilehekülgi te igapäevaselt külastate, millises kohas meeldib teile viibida, millise tootemärgiga riided teile meeldivad, kuid nad ei saa täpselt teada teie nime, teie aadressi ega täpset vanust.

Jah, peaaegu kõiki Interneti kasutajaid jälgitakse, olgu luurajateks luureagentuurid, terroristid,  häkkerid, kurjategijad või reklaamiagentuurid. Me kõik oleme sellega juba enam-vähem harjunud  ega tee sellest suurt numbrit. Te võite Internetis edasi tegutseda nagu te seda varem tegite või kaitsta ennast reklaamvara vastu käepäraste vahenditega. Valiku teete teie ise.

Advertisements

3 thoughts on “Iga klikk on hinnas

  1. Pingback: Mängime reklaamiagentuuriga peitust | thetechnorat
  2. Pingback: Milleks otsingumootorile termostaat? | technorat
  3. Pingback: Kas Facebook Messenger on ohtlik? | tehnikarott

Kirjuta kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s