Javascript: Muutujad, nende väärtused ja arvutamine

JavaScript-logoSeekord tuleb  meelde tuletada põhikooli matemaatikat,  täpsemini muutujaid, tundmatuid, x-kse, y-id ja muid tähestiku tähti.  Javascripti õpetuste seeria alustan ma selgitusega, mis on muutuja, mida sellega teha saab ning miks on ta nii tähtis. Natuke igava võitu teema küll, kuid ilma muutujateta ei saa Javascriptis ega muus programmeerimiskeeles kuidagi hakkama.

Alustuseks seletan ära, mis on muutuja. Muutuja on sümbol või nimetus millele saab anda erinevaid väärtusi. Programmeerimises on muutujatel oluline roll, sest nad võimaldavad kirjutada paindlikke programme, ehk siis lihtsamalt öeldes: muutujad aitavad paremini, lihtsamini ja kiiremini programme kirjutada. Igal muutujal on oma nimi, andmetüüp ja väärtus. Muutujal on järgmine kuju: var muutujanimi = “muutujaväärtus”;  Javascriptis on muutujale nime andmiseks kindlad reeglid:

  • js_varJavascript on suur-ja väiketähtede suhtes tundlik, see tähendab et Javascripti jaoks pole muutujal “tamm” ning “Tamm” midagi ühist. Kui te näiteks loote muutuja, mille nimi on suure algustähega siis selle muutuja esile kutsumiseks peate te kirjutama muutujanime igakord suure algustähega.
  • Muutujanimi esimeseks sümboliks võib olla kas täht või siis alljoon. Esimeseks sümboliks ei tohi olla number, hüüumärk, küsimärk ega muu sümbol.
  • Muutujanimi võib sisaldada alljoont, numbreid ja ladina tähestiku tähti. Ja ei mingit Klingoni keelt!!!

Javascriptis saab muutujatel 4 andmetüüpi:

  • js_var2Arvväärtus, arv võib olla nii positiivne kui negatiivne, nii täisarv kui ka komakohaga.
  • Kahendmuutuja (Boolean) ehk siis andmetüüp, kus on väärtuseks Õige või Väär (True or False).
  • Tühi väärtus, ehk siis muutujal pole mitte mingisugust väärtust, isegi mitte 0 ega miinus lõpmatust. Selle väärtuseks saab olla sõna “null”. Tühi väärtus on kasulik juhul kui muutujat luues pole teada selle väärtust.
  • Märgi-või elemendijada (string), selleks võivad olla sõnad, sõnada osad, lühendid, tähtede ja numbrite kombinatsioonid jne. String peab olema alati jutumärkide vahel.

js_var3Seoses stringiga tekib paar pisikest probleemi. Tekib küsimus, mida teha kui meil on vaja ühes väites (statement) kasutada korraga nii stringi kui ka numbrit? Sellisel juhul tuleb stringi ja arvväärtuse vahele lisada “+” märk. Sellisel juhul “sulanduvad” nad kokku.

js_var4Teiseks probleemiks võib olla see, et mida teha juhul kui me tahame, et string sisaldaks jutumärke, näiteks kedagi tsiteerides. Kui meil on selline string nagu “Peeter ütles Marile: “eee…..noh….no….eeee”.” (vabandage aga ma ei suutnud midagi paremat välja mõelda) siis tuleb otsekõne algusesse ja lõppu panna kaldkriipsu (vaadake pilti). Sellisel juhul saab JS aru, et tegemist on kellegi otsekõne või tsitaadiga.

Matemaatilised operatoorid ehk tehtemärgid

js_math2Ma arvan, et osa inimesi kes siiski alustasid JS õppimist jätavad selle siitkohalt pooleli, kuna sõna matemaatika on suht hirmuäratav mõningate jaoks. Ka minul tõusevad ihukarvad püsti kui ma loen programmeerimise-või tehnikaalasest materjalist midagi matemaatikast ja tehetest ning ma jätan lugemise sinnapaika ja hakkan midagi muud tegema. Kuid praegu võtame me kõigest algklasside tasemel matemaatikat, ei mingeid ruutjuuri, siinuseid ega muud tarka juttu. Javascriptis on suhtelised lihtsad tehtemärgid: “+”  liitmiseks, “-” lahutamiseks, “*” korrutamiseks, “/” jagamiseks ning “%” jääkväärtuse leidmiseks. Arvutamiseks tuleb märk lisada vajalikke muutujate vahele. Kuid see pole veel kõik!!!!!

js_mathJavascriptis võib muutuja arvväärtust suurendada või vähendada ühe võrra kui kirjutada muutujanimele juurde kaks “+” märki või kaks “-” märki. Kuid asi muutub veelgi põnevamaks, kui muutuja arvväärtusele saab lisada suvalisi arve ja arvutada uusi muutujate väärtusi tehteid kirjutamata. Näiteks kui meil on muutuja esialgne väärtus 45 ja me tahame, et selle väärtus oleks hiljem 3 korda suurem, siis järgmine kord seda muutujat kirjutades lisame võrdusmärgi ette korrutusmärgi “*” ja võrdusmärgi järele kirjutame numbri 3.  Nüüdseks on meie näites antud muutuja väärtus 135 (45*3). Taolisi tehtemärke on veel:

*= (korrutamine); /= (jagamine); += (liitmine); -= (lahutamine); %= (jääkarvu leidmine).

Ma loodan, et ma oskasin teile arusaadavaks teha mis on muutuja, kuidas seda kasutada ja tegin selgeks kuidas Javascriptis arvutamine käib. Kui teil tekib küsimusi, siis võite julgelt kirjutada kommentaare.

Advertisements

Kirjuta kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s