“Võtame meedia tagasi” ehk kuidas reklaamiblokeerijaga raha teenitakse

blok

Möödunud nädalal sattusin postituse otsa Eesti programmeerija Jaanus Kase blogis. Kirjatükis, mis kannab pealkirja “Võtame meedia tagasi” kurdab autor eesti veebiportaalide reklaambännerite ülekülluse ning sisutühjade kommentaaride üle. Kuna Jaanuse arvates on need kaks asja, mis pole Eesti internetikasutajatele meelt mööda, on ta tulnud lagedale ideega, kuidas need eemaldada. Jaanus plaanib luua mobiilirakenduse, mis blokeerib kommentaarid ning reklaambännerid, nii et kasutaja saab mugavalt sirvida Delfit ning Postimeest ilma tülikate bänneriteta ning närverikkuvate kommentaarideta. Pealtnäha on Jaanuse plaan kiitmist väärt, kuid mina näen tema ettevõtmises palju võimalike konkse ning asjaolusid, mis on minule vastukarva.

Veebi lapsepõlve ajal, ehk siis 1990-tel, mil interneti hakkas kasutama üha rohkem inimesi, tuldi järeldusele, et veeb võiks toimida nagu üks hiiglaslik kuulutustetulp. Mõeldud-tehtud: reklaame topiti praktiliselt igale poole ning kuulutuste sisu ei kõigutanud kedagi. Saitide haldajad toppisid süüdimatult oma veebilehti täis igat võimaliku reklaami täis. Ma mäletan, et kui mina lapsepõlves veebiavarustes hulkusin, oli praktiliselt iga veebisait nagu jõulukaunistustega ehitud kuusepuu, mis lausa kiirgas vilkuvatest, lahtirulluvatest ja igast nurgast välja potsatavatest reklaambänneritest. Nendes akendes võidi kutsuda alla laadima tasuta mängu või meelitati siivututele saitidele.

ads

Tänapäeval on olukord veidi maha rahunenud ning reklaambännereid kohtan ma harvem, kui sajandi vahetuse paiku. Vähemalt välismaistel portaalidel ei torka reklaam enam eriti silma. Kuid meie kodumaised saidid on küll reklaamikülluse poolest vägagi häirivad. Just nagu oleks tegu 2002. aastas kinni jäänud veebiga, kus saiti avades ei saa kohe sisu tarbima hakkata, vaid tuleb enne mustmiljon reklaambännerit kinni panna.

Ma saan aru, et veebiportaalide haldajad peavad ennast kuidagi ära elatama ning seepärast veebilehel bännerid ongi. Kuid paistab, et reklaami kuvamine ei toonud piisavalt palju sisse ning seetõttu blokeeritakse meil Eestis artikleid ka nn. paywall’ide taha. Maakeeli tähendab see seda, et osa sisust, antud juhtul artiklist ei saa tasuta vaadata.

Nii reklaami kuvamine kui paywall’ide kasutamine veebis on mõistetav. Veebilehtede haldamine ning sisu loomine on töö ning iga töö peab saama tasutud. Välismaistel saitidel olen ma kohanud sellist poliitikat, et kui kasutaja ei taha maksta, kuvatakse talle reklaambänneritega üleujutatud saiti, tasuline kasutaja näeb puhtamat lehte ning saab ligi eksklusiivsele materjalile. Eesti veebilehtede omanikud on aga eriti ahned: reklaami näevad nii lihtsurelikud, kui ka need, kes maksavad igakuist või igapäevast maksu. Taoline jultumus ajab minu tõsiselt närvi.

Jaanuse plaan

Eesti veebis valitsev olukord reklaambänneritega on juba üsna suurele rahvahulgale närvidele hakkanud käima ning seetõttu kasutab meil Eestimaal reklaambännereid blokeerivaid pistikprogramme ligi 265 000 inimest, mis on üsna suur osa riigi interneti kasutajatest. Kuigi AdBlock, ehk blokeeriv tarkvara toimib enam-vähem efektiivselt lauaarvutitel, jääb reklaam terroriseerima nutiseadmete omanikke. Antud probleemile plaanib lahendust luua Eestist pärit programmeerija, Jaanus Kase, luues reklaambännereid ning internetikommentaare blokeeriva äpi.

ad-blocking-software

Antud tarkvara hakkab jooksma esialgselt Apple‘i iOS 9’l, kuna antud platvormil on võimalik blokeerida veebilehe laadimisel olevat sisu, ehk lihtsamalt öeldes luua filtrit, mis peidab ebavajaliku sisu, antud juhul reklaambännerid ning internetikommentaarid. Täpsemalt Jaanuse plaanist võid lugeda tema blogist.

Jaanuse idee on kiiduväärt 5% ulatuses, kuna tema tahab kasutajate elu veidi lihtsamaks teha. Kuid ülejäänud 95%’s näen ma väga palju puudusi ning Jaanuse ülbust, ahnust ja üleolekut.

Meie sangar plaanib minna väiksema vastupanu teed. Ta loob rakendust suletud ning väikse kasutajaskonnaga opsüsteemi jaoks ning ta kasutab lihtsalt ära OS’i sisse ehitatud funktsioone. Oma kirjatükis kirjutab autor, et esialgu toimib blokeerija ainult kolmel peamisel Eesti veebilehel ning see ei blokeeri kõiki reklaambännereid, vaid ainult “kõige tüütumaid”.

Teisisõnu, Jaanus plaanib teha piiratud funktsionaalsusega äpi, mis blokeerib ainult valitud reklaami kõigest paaril Eesti saidil. Võttes arvesse, et Eestimaal on iPhone‘de omanike arv üsna väike ning arvestades ka sellega, et, uut iOS’i jooksutavad peamiselt värsked aparaadid, on Jaanuse äppi potentsiaalsete kasutajate arv ligi 2,5 inimest.two-and-a-half-men2

Teine asi, mis minule pahameelt ning natuke Jaanuse aususes kahtlema pani, on asjaolu, et tema äpp hakkab blokeerima ainult neid bännereid, mis on puhtalt tema arvates häirivad ning tüütud. Meie programmeerija tahab mängida kohtuniku, timukat ning Jumalat, kes saab ise otsustada, mida saavad kasutajad näha ja mida mitte. Siinkohal tuleb meelde välismaise reklaami blokeerijat AdBlock’i ümbritsev skandaal.

Ma kardan seda, et kui Jaanus saab oma äpi valmis ning tema produkt osutub populaarseks, siis ka tema juurde tullakse igatsugu pakkumistega. Veebilehe haldajad ning reklaamiagentuurid võivad talle maksta priskeid summasid selle eest, et Jaanuse äpp laseks näidata kasutajatele teatud reklaami. Seejuures paneb mind Jaanuse aususes kahtlema ka see, et oma postituses ütleb programmeerija ausalt välja, et tema rakendus ei hakkagi olema alati 100% töökindel ning kogu reklaami see blokeerima ei hakkagi. Seega, kui kasutajatel tekib kahtlus, et äpi autor teeb mingisugust sahkermahkerit, siis teda ei saa otseselt milleski süüdistada. Jaanus hoiatas juba varem ette, et tema äpp ei hakka olema ideaalne.

js0710money

Kolmas aspekt, mis mind Jaanuse algatatud ideest eemale tõukab on tema silmapaistev rahaahnus. Sellele viitab see, et Jaanus pole veel rakendust tegema hakkanudki, kuid juba on tal plaan valmis selle pealt raha teenida. Kusjuures ta on läbi mõelnud, kui palju ta küsib oma imerakenduse eest: 1-2 eurot/kuus. Korrutame selle hinna ca 100 kasutajaga ning tuleb välja, et ühes kuus plaanib ta teenida juuretasandil vigase äppi pealt 100-200 eurot passiivset tulu (arvutage maha võimalikud kulutused) + võimalikke sahkermahkeritega teenitud summad.

Siinkohal tahaksin ma kiita Jaanuse nutikust ning kavalust. Tema on leidnud endale ideaalse klientide rühma. Jaanus loob äppi esialgselt ainult iOS 9’le ehk siis enamamasti eksklusiivselt värsketele iSeadmetele. Selliste agregaatide omanikud on üldjuhul inimesed, kes saavad lubada endale niisama 1-2 eurot kuus ära anda ning kes on harjunud e-teenuste eest maksma. Seega heldeid kasutajaid leiab Jaanus oma äpile küllaga. Androidi ning Windows Phone‘i kasutajaid saadab ta vaikselt pikalt. Meie programmeerija on ka oma postituses kirjutanud sellise väite:

“Kas sinul on juba olemas EPL ja Postimehe digitaalne tellimus või paremal juhul on leht lausa koju tellitud? Kui ei, siis puudub sul ka õigus reklaami üle viriseda.”

Nii et Jaanuse arvates ei ole inimesel, kes pole harjunud, ei taha või ei saa lubada teenuse eest maksmist, õigust arvamust avaldada. Just see väide oli mulle kõige rohkem vastukarva ning see sundis mind antud kirjatüki koostama.

Kallis Jaanus ja temaga samal veendumusel olevad inimesed. Palun tutvuge Eesti Vabariigi Põhiseaduse 2. peatükki 45. paragrahviga. Selles on mustvalgelt kirjas, et igaühel on õigus vabalt levitada ideid, arvamusi, veendumusi ja muud informatsiooni sõnas, trükis, pildis või muul viisil. Hinna üle virisemine ei ole mingil viisil selle seadusega vastuolus ning seega võib seda vabalt igaüks teha.

Niisiis, üks meie kaasmaalastest on ära tundnud probleemi, mis vaevab paljusid internetikasutajaid ning on võtnud endale ülesandeks see mure lahendada. Selline asi on kiitmist väärt. Kuid antud juhul tahab sangar olukorda lahendada sellisel viisil, et see tooks temale kena kopika. Kusjuures ta ei plaanigi seda probleemi lahendada mitte kõigi vaid ainult nende jaoks, kellel on raha taskus ning kes raatsivad kukrut kergendada. Asja muudab veelgi imelikuks ka see, et ta ei plaanigi luua 100% töökindlat filtrit ning seega on tal võimalus sahkerdada reklaambännerite läbilaskmistega ning selle pealt veel tulu teenida.

Ma tahaksin uskuda, et ma eksin. Ma tahan uskuda, et Jaanus on tegelikult hea inimene ning ta loob väärt asja, mis teeb internetikasutajate elu meeldivamaks. Kuid tema kirjatükk paneb mind selles kahtlema.

Mida aga sina arvad Jaanuse plaanist? Palun jäta kommentaare ning kui sulle meeldis see postitus, siis ära unusta seda endale meelepärases sotsiaalvõrgustikus jagada.

Advertisements

5 thoughts on ““Võtame meedia tagasi” ehk kuidas reklaamiblokeerijaga raha teenitakse

  1. Leian, et lihtsalt üksäriidee, ja ei ole põhjust kurjustada, pahandada inimese üle, kes leiab viise kuidas raha teenida.
    Keegi ju ei sunni IOS9 inimesi seda äppi alla laadida.

    • äriidee võib tal ju hea olla, kuid Jaanuse kirjatükis on tunda sellist üleolekut ning ahnust, et see hakkas närvidele käima. Teiseks, tema äriideeks on vigas äpi pealt raha teenida. See vist ei vaja mingit täiendust.

  2. Kui vaadata tänast Delfit ja Postimeest, siis need on oluliselt koledamal moel reklaami täis, kui siinse artikli alguses esitatud ilupilt. Täna pole sõltumatut pressi kui sellist enam järel, ajakirjandus on asendunud internetikohviku tüüpi ettevõtmistega, kus sisu kvaliteet on niru ja reklaamid täidavad enamuse ekraanist. Eesti oludes puudub mõte ka maksta, reklaamid küll kaovad, kuid sisukvaliteet sellest paremaks ei lähe – selle rahvaarvuga uus mudel kvaliteet-ajakirjandust ei taassünnita. Kallutatud artiklid ja sponsorite kinnimakstud sisu (nagu näiteks SEBi või Zave nurgake ju jäävad).

    Tegelikult on käimas sõda. Keegi tahab kiiresti ülirikkaks saada, kasutades selleks mastaabiefekti ja terrorismi – sest mida muud need vilkuvad reklaamid igamehe on. Inimesel on õigus end sääraste sigaduste eest kaitsta. Hetkel on veel faas, kus kaitsta saab passiivselt, kuid kui samas vaimus jätkub, hakkab osa inimesi vastuterrorismi rakendama ning siis läheb käima juba täiemahuline internetisõda.

    Pole vahet, kas pädeva kaitsekihi loob Jaanus või keegi teine. Arvatavasti tuleb sääraseid enesekaitse vahendeid lähiaegadel turule suurtes kogustes.

  3. Aitäh kirjutamast ja kaasa mõtlemast. Teema kindlasti huvitav ja praegu kobame kõik ühtemoodi pimeduses. Praegu on raske ennustada, mida reaalselt iOS9 content blockerid mõjutama hakkavad ja kui suur mõju neil tegelikult on. Eks mõne kuu pärast oleme targemad.

    Valikulisest blokeerimisest. Uurisin asja ja seda on küllalt raske teha, nii et minu äpp hakkab blokeerima pigem rohkem kui vähem asju. Kui keegi tahaks minuga sel teemal sahkermahkerit teha, oleks ju tore, aga ma arvan, et minu äpp jääb selleks liiga marginaalseks. Ma arvan ka, et ei viitsiks üksikute diilidega tegeleda, vaid pigem kui minu tegevus saitidele liiga häirivaks muutub, ostku nad kogu äpp ära ja pangu siis kinni. Ainult et…

    … nagu mõned teised kommentaarid siin ka viitavad, siis kahtlemata ei saa minu äpp olema ainus blocker. Ma võin oma äpi kinni panna, aga kui kasutajate nõudlus sellise asja järgi on olemas, siis tulevad teised ja paremad, kellega on juba märksa raskem võidelda.

    Õigusest reklaami üle viriseda. Jah, ma arvan, et üks põhjus, miks me peame sellist reklaamiuputust taluma, on see, et kasutajad ei soovi sisu eest maksta. Viriseda loomulikult võib igaüks, aga raha liikumine näitab, mis sulle tegelikult oluline on. Ma pean silmas tasuliste digi- või paberlehtede eest maksmist. Kui rohkem inimesi seda teeks, peaks väljaandjad selle võrra vähem reklaami müüma ja meid sellega uputama.

  4. Pingback: Kuidas reklaamiblokeerijaga raha teenitakse? – TehnikaPilk

Kirjuta kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s